Hjem Borger Børn og unge Mistrivsel og Underretning Er du bekymret for et barn eller et ungt menneske?

Er du bekymret for et barn eller et ungt menneske?

Så har du som almindelig borger mulighed for og pligt til at underrette kommunen. Ofte er en underretning det første skridt til, at barnet eller familien får den rette hjælp.

Her kan du læse, hvornår du skal underrette, hvad en underretning er, hvordan du foretager den og hvad der sker, når vi modtager den.

En underretning er en henvendelse med informationer, der kan give anledning til, at kommunen undersøger et eller flere forhold omkring et barn. En underretning kan fx indeholde bekymring for social eller psykisk mistrivsel, bekymrende adfærd, manglende forældrekompetencer, manglende omsorg eller mistanker om vold og overgreb i hjemmet.

Du skal underrette, hvis du har en reel bekymring. Som almindelig borger har du efter barnets lov pligt til at foretage en underretning:

§ 135: Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældrenes eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer barnets eller den unges sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen.

Er du i tvivl om, du skal underrette, kan du kontakte Børn, Unge og Familieindsatser på: 6474 7517 for vejledning. Det kan du gøre anonymt.

Som almindelig borger har du pligt til at underrette til kommunen. Underretninger er kommunens mulighed for at få øje på børn, unge og forældre, der ikke har det godt og skal have hjælp. Din underretning kan dermed være forskellen på, om barnet eller familien får den rette hjælp.

Ja! Vi kan grundet tavshedspligt ikke be- eller afkræfte, at de oplysninger du har, er oplysninger, vi allerede har modtaget fra andre. Derfor skal du altid underrette, hvis du er bekymret.

Hvis du tidligere selv har underrettet, skal du underrette igen, hvis du fortsat er bekymret. Hvis en indsats eller afdækning er afsluttet, skal der en ny underretning til for at genoptage sagen.

Oplysningerne i underretningen behøver ikke være førstehåndsoplysninger. Det kan også være, nogen har fortalt dig noget, som du finder bekymrende.

Det er vigtigt, at underretningen indeholder informationer der gør, at vi kan identificere barnet – det vil sige fx navn, adresse, forældres navne, skole eller klassetrin.

Du kan underrette skriftligt. Har du mulighed for at underrette skriftligt er det bedst, da det sikrer, at alle oplysninger er så fyldestgørende som muligt. Der er dog også mulighed for at underrette telefonisk på 6474 7517.

Du kan underrette anonymt ved at undlade at logge ind med MitID. Når du udfylder skemaet, skal du udelade dit navn og andre oplysninger, der kan identificere dig – som fx, at du er nabo. Barnets forældre vil blive orienteret om indholdet i underretningen.

Vil du underrette anonymt telefonisk, skal du undlade at fortælle os dit navn og huske at fortælle, at du gerne vil være anonym.

Har du underrettet skriftligt, modtager du en digital kvittering på, at vi har modtaget underretningen. Har du underrettet anonymt, modtager du ikke en kvittering.

Inden for 24 timer vil underretningen blive vurderet af socialrådgiverne i modtagelsen eller døgnvagten. I første omgang handler vurderingen om, hvorvidt der er tale om en akut sag, hvor der skal handles straks.

Vurderes den ikke akut, undersøger vi i løbet af 4 uger sagen og vurderer, om der skal iværksættes støtteforanstaltninger.

Du modtager som borger ikke nogen yderligere viden om sagens forløb, da den er underlagt tavshedspligt. Det betyder ikke, at vi ikke har handlet på underretningen. Vi reagerer på alle underretninger, som vi modtager.

Som fagperson har du skærpet underretningspligt som går forud for tavshedspligten.

Den skærpede underretningspligt betyder, at du har pligt til at reagere, alene på baggrund af forhold, der giver formodning om, at et barn under 18 år har behov for særlig støtte.

Alle underretninger både i nye og eksisterende sager skal ske via en skriftlig henvendelse med mindre der er tale om en akut sag.

Der kan underrettes via ovenstående selvbetjeningsløsning, hvor NemID eller NemID nøglefil benyttes eller via mail til sikkerpost@assens.dk med att. Underretning. Alle underretninger vil blive vurderet inden for 24 timer jf. Barnets lov § 136. Underretningen må IKKE sendes til socialrådgivernes personlige mailadresser.

Underretningsskema for fagpersoner.pdf

Børn, Unge og Familieindsatser

Rådhusallé 5

OBS! Når du sender en mail til os, bliver du bedt om at bruge din MitID. På den måde bliver mailen sikker, og du kan skrive dine personlige oplysninger som fx dit CPR-nummer.