Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Bolig og byggeri For boligejere Registrering af forhold omkring boliger BBR

BBR

Hvad er BBR?

Bygnings- og Boligregistret kaldes i daglig tale for BBR og er et landsdækkende register med oplysninger om bygninger og tekniske anlæg på alle bebyggede ejendomme. I BBR er der blandt andet oplysninger om bygningsarealer, tag- og vægmaterialer, installationer mm. Disse oplysninger bruges blandt andet ved ejendomsvurderinger, beregning af husleje og boligsikring og som grundlag for statistikker. For ejeren kan oplysningerne desuden være nyttige i forbindelse med ejendomshandel eller udstedelse af energiattest.

Hvad er BBR-ejermeddelelser?

Alle husejere har fået tilsendt en udskrift af, hvad der står i BBR om deres ejendom. Udskriften kaldes en BBR-ejermeddelelse. Ejermeddelelsen suppleres og ajourføres løbende med oplysninger fra byggesagen i forbindelse med nybyggeri, om- og tilbygninger, nedrivning mv. ligesom ejerskifte registreres. I begge tilfælde får ejeren automatisk tilsendt en ny ejermeddelelse.

Det skal bemærkes, at BBR-ejermeddelelsen først ændres og udsendes, når en bygningsændring er afsluttet.

Gennemgang af ejermeddelelsen

Når du modtager din BBR-ejermeddelelse, er det vigtigt, at du gennemgår den omhyggeligt for at kontrollere, om oplysningerne er korrekte. Er de det, skal du blot gemme meddelelsen.

Er der fejl eller mangler i oplysningerne, skal du meddele det til BBR, så oplysningerne kan blive ændret. 

Ret BBR

Har du rettelser eller ændringer til dine BBR oplysninger, så kan du rette dem i selvbetjeningsløsningen Ret BBR

Bygningsmæssig ændring

Foretager du bygningsmæssige ændringer på din ejendom, der ikke skal anmeldes til eller godkendes af bygningsmyndigheden, skal du sende en mail til BBR.

Hvad kræver byggetilladelse?

Har du mistet din BBR meddelelse, kan du finde den ved at gå ind på dette link https://www.ois.dk/ og søge på din adresse i søgefeltet.

Sådan retter du dine BBR-oplysninger

  1. Log på løsningen
  2. Herefter kommer der en side med oplysninger om de ejendomme, som du ejer. Klik på den ejendom, som du ønsker at foretage rettelser på
  3. Vælg den bygning du har rettelser til eller vælg registrering af ny bygning
  4. OBS! Registrering af ny bygning gælder kun småbygninger (f.eks. udhuse, carporte m.v. og det samlede areal må ikke overstige 50 m2 efter opførelse af en ny bygning). Vælg placering på kortet, udfyld felterne og afslut med "OK". Du får nu en samlet oversigt over bygningerne på grunden
  5. Har du ikke flere rettelser, klikker du på "Videre" nederst på siden
  6. Udfyld dine kontaktoplysninger
  7. Godkend din indberetning
  8. Klik på "Godkend" og send indberetning
  9. Der sendes en kvittering for indberetning til den indtastede mailadresse

BBR

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Ring til os

Telefontider

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Telefontider

Lukkedage

Nyttige links