Skip til hoved indholdet

Påbegyndelse og færdigmelding?

Inden du påbegynder dit byggeri skal du påbegynde det i Byg og miljø.

Når du er færdig med dit byggeri skal det færdigmeldes i Byg og miljø.

Byggearbejder der kræver byggetilladelse må ikke tages i brug uden kommunens ibrugtagningstilladelse. Småbygninger og nedrivningsarbejder er dog undtaget.

Sammen med færdigmeldingen skal du medsende den dokumentation der er relevant for din byggesag i henhold til bygningsreglementets bestemmelser.
Der er i BR18 beskrevet hvad der skal medsendes sammen med din færdigmelding under de enkelte bestemmelser.

Ved færdigmelding skal minimum følgende fremsendes:

  • Dokumentation for, at der er tegnet byggeskadeforsikring og præmien er betalt, jf. byggelovens § 25 C, stk. 2, for byggeri omfattet af byggelovens § 25 A.
  • Erklæring om, at det færdige byggeri er i overensstemmelse med byggetilladelsen og bygningsreglementet.
  • Dokumentation for overholdelse af bygningsreglementets bestemmelser i den færdige bygning. Dokumentationen skal bestå af al relevant materiale, herunder overordnede beskrivelser, forudsætninger, beregninger, tegningsmateriale, prøvninger mv.
  • Drift- og vedligeholdelsesmanual for bebyggelsens installationer.

Stikprøvekontrol

I 10 % af byggesagerne hvor der er meddelt ibrugtagningstilladelse skal kommunen foretage stikprøvekontrol.
Byggesager vedrørende enfamiliehuse, dobbelthuse, rækkehuse og sommerhuse samt byggesager vedrørende garager og carporte, udhuse, hønsehuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende, er ikke omfattet af krav om stikprøvekontrol.

Ved en stikprøvekontrol skal kommunen påse at byggeriet overholder de relevante krav i bygningsreglementet. Der vil i den forbindelse også blive gået et bygningssyn.

Færdigmelding af sager fra før 2014 

Har du en byggesag fra før 2014, kan denne blanket anvendes for en færdigmelding. Er der andre betingelser i byggetilladelsen, skal disse medsendes blanketten som bilag.

Sådan udfylder du erklæring vedrørende teknisk dokumentation

Vi opfordrer til, at du i samarbejde med en privat rådgiver finder frem til hvilke dokumenter, der for dit byggeri er nødvendige at sende til os. Eksempler på dokumentation om tekniske forhold fremgår i skemaet.

Erklæring vedrørende teknisk dokumentation

Team Byggesag

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Ring til os

Telefontider

Mandag10-13
Tirsdag10-13
Onsdag10-13
Torsdag10-13
Fredag10-13

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Telefontider

Mandag10 - 15
Tirsdag10 - 15
Onsdag (Borgerservice holder lukket.)10 - 15
Torsdag10 - 17
Fredag10 - 13
De enkelte afdelinger kan have andre telefontider. Borgerservice på Assens Rådhus holder lukket om onsdagen, men den mobile Borgerservice kan træffes i centerbyerne.

Lukkedage

Rådhus og Jobcenter holder lukket 1. maj, dagen efter Kr. Himmelfartsdag, Grundlovsdag og mellem jul og nytår.

Nyttige links