Jeg er altid blevet mødt positivt

Jeg synes, man hører så meget negativt om, hvordan man bliver behandlet på kommunen, men det er absolut ikke min oplevelse, erklærer Pia Hansen fra Assens, der i marts måtte søge kontanthjælp. Jeg kom til mødet med ydelsessagsbehandleren med en klump i maven, men den var erstattet af ro og en rigtig god følelse, inden jeg gik hjem igen.

Jeg følte mig som et nul

Pia Hansen var ansat i en lokal virksomhed, der skiftede ejer. Skiftet medførte nogle ændringer, der gav et dårligt arbejdsmiljø. Det fik efterfølgende flere til at forlade arbejdspladsen, heriblandt også Pia Hansen.

”Min løn var ikke særlig høj, så jeg havde ikke prioriteret at betale til en a-kasse. Derfor måtte jeg søge hjælp til forsørgelse”, fortæller Pia ærgerligt. ”Jeg følte mig som et nul, for jeg oplever der er mange, der ser lidt ned på kontanthjælpsmodtagere. Men det var absolut ikke sådan, jeg blev mødt”, forklarer hun. ”Der var en masse usikkerhed og spørgsmål for mig i situationen; Fx Kan jeg overhovedet få penge – og hvad nu hvis jeg ikke kan? Er de så er sure og negative på kommunen, som man hører så meget om”?

Det sidste synes Pia Hansen på mange måder rigtig synd, for det er langt fra hendes oplevelse. Derfor vil hun gerne fortælle om sit eget møde med kommunen. ”Som den der står og har brug for hjælp, gør det jo situationen endnu sværere, hvis man nærmest frygter mødet, men det er der altså ingen grund til”, fastslår Pia Hansen.

Det endte med at blive en god oplevelse

Pia fik først et møde med jobcentret og efterfølgende en tid i Team Ydelse, der skulle hjælpe hende med at søge hjælpen. ”Jeg kom til mødet med en klump i maven, men ydelsessagsbehandler, Gitte Osther Ingerslev, var sød og beroligende, og jeg følte mig bare godt tilpas i hendes selskab”, smiler hun. ”Jeg blev stille og roligt guidet igennem ansøgningen på en måde så det var nemt for mig at gøre det selv. Det endte faktisk med at blive en fin oplevelse, og jeg gik glad og positiv fra mødet”, bemærker Pia.

Det betyder meget, at Gitte kender mig

Pia Hansen er ikke kommet i et nyt job endnu. Arbejdssituationen kombineret med, at hun har en handicappet teenagedatter, fik noget tidligere angst og depression til at blusse op. Der har derfor været behov for at kontakte kommunen flere gange siden de første møder.

”Selvom det stadig er svært for mig at skulle ringe og bede om hjælp, så bliver det lettere af, at jeg altid bliver modtaget positivt”, fortæller Pia Hansen. ”Jeg har stadig Gitte Osther Ingerslev som ydelsessagsbehandler, og det betyder virkelig meget for mig, at jeg bliver mødt med genkendelse, når jeg ringer”.

”Mit håb for 2024 er at komme i gang med et nyt arbejde”, erklærer Pia Hansen. ”Der er mange muligheder for støtte i jobcentret, så jeg er sikker på, det lykkes”, slutter hun med et smil.

Birgitte Alm, Jobcenter Assens