Nu vil jeg være gældsfri og have styr på resten af mit liv

45-årige Adam Kilman har været mere på kontanthjælp, end han har haft fast arbejde. ”Jeg har oplevet så mange afvisninger, at det til sidst blev svært at finde motivationen til at rejse sig”, fortæller han. Men med tilbuddet Job Gennem Netværk blev han en del af en gruppe, der begyndte at motivere hinanden. Selvom Adam har haft fast arbejde som natportier siden maj 2023, tipper han gerne gruppen, hvis han hører om jobmuligheder. ”Det er jo en måde at betale lidt tilbage,” erklærer han med et smil.

Jeg var lidt af en rod

Adam Kilman ville gerne have haft en chaufføruddannelse, men efter grundforløbet kunne han ikke få en læreplads. ”Dengang blev man afvist, når de så man havde mørk hud, hår og øjne,” husker Adam, der kom til Danmark fra Polen som 12-årig. ”Jeg er strengt opdraget hjemmefra, og måtte hverken være længe ude med vennerne eller drikke alkohol, så da jeg blev gammel nok til at bestemme selv, skulle jeg prøve det hele. Jeg blev nok lidt af en rod,” griner han.
Adams arbejdsliv blev præget af korte, ufaglærte ansættelser – og sideløbende blev han gift og far til 3 døtre. Forholdet holdt desværre ikke, og skilsmissen i 2016 var en svær tid. ”Jeg oplevede at stå meget med ansvaret for børnene, og var meget presset. Det toppede, da jeg mistede kørekortet for at køre for stærkt med alkohol i blodet, og efterfølgende også mistede mit arbejde”, fortæller Adam ærgerligt.

Fie Rantzau stillede krav til mig

Familien blev tilknyttet Projekt Hel Familie, og i den forbindelse fik Adam en mentor. ”Jeg var superglad for mentoren, og jeg synes i det hele taget, jeg har haft mange sagsbehandlere, som har været gode til at få mig op, når jeg har været nede”, fortæller han. Men de positive toner betyder ikke, at samarbejdet med jobcentret altid har været nemt. ”Der er jævnligt skift i sagsbehandlere, og jeg blev så træt, at jeg til sidst bare sagde: læs min sag, når en ny spurgte til min baggrund”, griner Adam lidt skævt. ”Jeg magter bare ikke rigtig, når man skal starte helt forfra og gentage sin historie,” erklærer han mere alvorligt. ”Heldigvis fik jeg for nogle år siden Fie (Rantzau) som beskæftigelsesrådgiver, og hun har virkelig været god for mig. Fie havde læst op på min sag, kunne se mig i øjnene – og vigtigst af alt; hun stillede krav til mig. Så vi fik et samarbejde op og køre,” konstaterer Adam.

Jeg var ikke særlig motiveret

Flere ledighedsperioder har også budt på praktikker, og mange af dem med lovning på job, der så ikke var der alligevel, når praktikperioden endte. ”Når man flere gange har givet den 120 %, fordi man håber på jobbet er der denne gang, og det så ikke bliver alligevel, er det bare svært at blive ved med at motivere sig selv”, erklærer Adam. Så da beskæftigelsesrådgiver, Fie Rantzau, koblede virksomhedskonsulent, Carsten Degnebolig, på at finde en praktik, var han ikke supermotiveret.

Fedt at være på lige fod i en gruppe

Adam startede i praktik ved en virksomhed, hvor der var lovet en jobmulighed, og der var aftale om hjælp til generhvervelse af kørekortet. ”Men der skete ikke så meget i praktikken; så var ham jeg skulle køre med syg, der var ikke rigtig opgaver osv., ”husker Adam. ”Jeg har haft så mange nederlag, at det gjorde mig usikker, at der ikke var faste rammer, og så gik samarbejdet galt. Og det passede mig fint at stoppe”.
Retur i jobcentret ved Fie Rantzau og Carsten Degnebolig kom Adam på tilbuddet Job Gennem Netværk. ”Vi var 8 – 10 deltagere sammen med 3 virksomhedskonsulenter, og jeg kendte kun Carsten Degnebolig. Så det var lidt vildt at skulle fortælle om sig selv”, husker Adam tilbage på starten. ”Men der var tid til at finde sin plads, og selvom vi havde vidt forskellig baggrund, havde vi en masse til fælles. Det var faktisk fedt at være i en gruppe, hvor man følte sig på lige fod”, fortæller han.
Gruppen deltog bl.a. også i træning med You Turn, var på kursus i at lave elevatortalen, hvor man øver sig i præsentere sig selv på 1-2 minutter, og lærte i det hele taget hinanden rigtig godt at kende. ”Vi begyndte at heppe på hinanden og glæde os over hinandens fremgang, og det var ret inspirerende og motiverende”, fortæller Adam, der selv fik lyst til at få styr på sit liv.

Natportier gennem netværk

Adam fik et job tip af sin mor, som førte til at han i maj 2023 blev fastansat som natportier på et hotel i Fredericia. Samtidig fik han det bevilgede kørekort. ”Jeg skulle lige vænne mig til natarbejdet, så i starten tog jeg et par øl for at kunne sove, når jeg kom hjem. Men nu skal de byttes ud med rygestop og træning,” erklærer Adam.
”Der er styr på jobbet – nu skal der styr på resten. Første mål er at blive gældfri – og så drømmer jeg om et bedre sted at bo,” slutter Adam med et stort smil.

Birgitte Alm, Jobcenter Assens

Job gennem Netværk

Job gennem Netværk er et tilbud for borgerne med psykiske, fysiske eller sociale udfordringer eller en kombination af dem alle. Deltagerne har haft svært ved at bide sig fast på arbejdsmarkedet, og ofte har lang tid på offentlig forsørgelse bag sig.
Formålet er gennem en tæt og håndholdt indsats, at støtte deltageren i at være mere selvkørende og tage ansvar for at finde egne løsninger, som bringer dem tættere på arbejdsmarkedet.

You Turn

You Turn er et livsstilsforløb med fokus på sund livsstil, kost og motion med det formål at skabe gode sunde vaner. Tilbuddet foregår i samarbejde med Arena Assens Motion og kombinerer træning med oplæg om motion, sundhed og personlig udvikling.
Formålet er at hjælpe deltagerne i gang med en sundere livsstil, motivation til at træne og give inspiration til at have fokus på at skabe gode vaner.