Hjem Borger Personlige forhold Pas Pas og fornyelse af pas

Pas og fornyelse af pas

Danske statsborger kan få udstedt et pas i alle landets kommuner

Sådan ansøger du om eller fornyer et pas

• Du skal udfylde din ansøgning om pas og bestil tid i Borgerservice: Bestil tid
  • Du skal selv møde personligt op og afgive din underskrift og fingeraftryk (fra 12 år).
  • Skal du have fornyet dit pas, skal du medbringe det sidst udstedte pas som du ønsker en fornyelse på.
  • Hvis du ikke har pas i forvejen, skal du medbringe original dåbsattest eller navneattest.
  • Hvis du skal have pas til et unavngivet barn, skal du medbringe fødselsattest.
  • Hvis du eller dit barn har erhvervet dansk indfødsret og skal have nyt pas for første gang, skal du medbringe dokumentation for dansk indfødsret i form af statsborgerretsbevis eller lignende.
  • Når dit pas er bestilt, har vi det inden for 14 dage og du vil modtage en sms på at det er kommet.
  • Du kan få taget et pasfoto i Borgerservice og prisen er 130,- kr.
  • Hvis du selv medbringer et pasfoto, skal det leve op til disse krav til pasbilleder.

Fornyelse af pas til børn og unge under 18 år

Hvis dit barn er under 18 år og skal have et pas, så skal der gives et samtykke. Samtykket gives af den som har forældremyndigheden eller af begge forældre hvis der er delt forældremyndighed.

Priserne på pas (2024) inklusive gebyr for optagelse af fingeraftryk er:

• Børn 0-11 år: 150 kr.
  • Børn 12-17 år: 181 kr.
  • Personer 18 år - folkepensionsalderen: 893 kr.
  • Personer i folkepensionsalderen: 381 kr.

Husk, at pris for et nyt foto til passet kommer oveni. Gebyr for optagelse af fingeraftryk er 31 kr. (2024) og er medregnet i ovenstående priser.

Vær opmærksom på, at prisen på udstedelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden fordobles (2024), hvis du ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning, eller hvis du fremviser passet i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om fornyelse af pas. Det skal være det seneste udstedte pas, du medbringer ved ansøgning.

Læs mere her på siden under "Hvis du mister dit pas".

Skrevet af Rigspolitiet

• Pas til personer, der er fyldt 18 år, er gyldige i 10 år.
  • Pas til børn og unge mellem 2 og 18 år er gyldige i 5 år.
  • Pas til børn, der endnu ikke er fyldt 2 år, er gyldige i 2 år.

Skrevet af Rigspolitiet

Er du sent ude med bestillingen af dit pas, er der 3 muligheder for levering af pas i hastetilfælde:

• forlængelse af eksisterende pas
  • midlertidigt pas (nødpas)
  • hastelevering.
Forlængelse

Du kan få forlænget dit eksisterende pas én gang ved et stempel, hvis dit pas er udløbet inden for de sidste 3 måneder eller vil udløbe inden for kort tid, før du skal rejse. Men kun i det tilfælde, at det ikke er muligt at nå at bestille et nyt pas – fx ved et akut opstået behov for at rejse. Forlængelsen vil så gælde, til du kommer hjem fra din rejse – dog maksimalt et år. Forlængelsen koster ikke noget.

Du skal møde personligt op i borgerservice og have dit pas med. Muligheden for at få forlænget sit pas gælder også for børnepas. Her skal barnet møde personligt op. Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre underskrive ansøgningen, men I behøver ikke begge to møde op. Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle lande accepterer en forlængelsespåtegning i passet. Det er op til dig selv at undersøge, om dit rejsemål accepterer det. Det kan du gøre via dit rejsemåls ambassade i Danmark eller dit rejseselskab.

Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas)

Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas) kan udstedes, hvis:

• du har mistet dit pas
  • du ikke har et pas
  • du har glemt dit pas derhjemme, og ikke kan nå at hente det, før du skal rejse til et land, hvor pas er påkrævet (bemærk rejsen skal være umiddelbart forestående)
  • dit pas er udløbet for mere end 3 måneder siden.

Du kan kun få et nødpas, hvis du ikke kan nå at få et egentligt pas. Prisen er den samme som for det almindelige pas. Du skal til et borgerservicecenter for at få et nødpas. Bemærk, at du skal betale dobbelt pris for det midlertidige pas, hvis dit pas er bortkommet, eller du ikke kan nå at hente det, før du skal rejse. Selvom du finder passet senere, kan du ikke få refunderet pengene.

Nødpasset har nogle begrænsninger, som du skal være opmærksom på. Det udstedes kun for den periode, du er på rejse – og maksimalt et år. Der er lande, som fx USA, der ikke godkender nødpasset til indrejse. Du kan finde en oversigt over andre landes pas- og visumregler på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Hastelevering

Hvis din afrejse er så tæt på, at du ikke kan vente på den almindelige levering på 11 til 15 hverdage, er der mulighed for hastebehandling. Den tager cirka 5 hverdage.

Skrevet af Rigspolitiet

Der er specielle krav til det fotografi, der skal bruges i dit pas:

• fotografiet skal være uden skader
  • det skal ligne dig og have størrelsen 35 x 45 mm, hvor hovedet måler mellem 30-36 mm i højden
  • billedet skal tages lige forfra og vise dit ansigt og det øverste af skuldrene
  • hovedbeklædning må kun bæres, hvis det er af religiøse grunde, og pandeparti, kindben og hage skal være synlige
  • ansigtet skal være jævnt belyst
  • begge øjne skal være helt synlige og blikket rettet mod kameraet
  • munden skal være lukket
  • briller må ikke være tonede og skal være uden reflekser
  • baggrunden skal være lys og uden skygger eller motiver.

Du kan få mere information om udstedelse af pas ved at henvende dig til kommunen og læse politiets regler for pasfoto.

Team Pas og kørekort

Telefontid