Hjem Borger Personlige forhold Pas Pas til børn 0-17 år

Pas til børn 0-17 år

Børn skal have deres eget pas, uanset alder

Samtykke fra begge forældre

Hvis dit barn er under 18 år og skal have et pas, så skal der gives et samtykke. Samtykket gives af den som har forældremyndigheden eller af begge forældre hvis der er delt forældremyndighed.

Sådan ansøger du om eller fornyer et pas til dit barn

• Har dit barn tidligere haft pas, SKAL passet medbringes, hvis tidligere pas ikke forvises blive opkrævet dobbelt gebyr.

• Hvis det er første gang dit barn skal have pas, skal du medbringe original dåbs- eller navneattest eller fødselsattest.

• Dit barn skal selv møde personligt op sammen med dig. Barnet skal afgive fingeraftryk, hvis det 12 år eller ældre.

• Fremgår personnummeret ikke af attesten, skal du medbringe barnets sundhedskort.

• Hvis dit barn har erhvervet dansk indfødsret og skal have nyt pas for første gang, skal du mebringe dokumentation for dansk indfødsret i form af statsborgerretsbevis eller lignende.

• Du har mulighed for, at få taget et pasfoto i Borgerservice prisen er 130 kr.

• Hvis du selv medbringer et pasfoto, skal det leve op til disse krav til pasbilleder.

• Du skal altid Bestille tid i Borgerservice

Børn skal have deres eget pas, uanset hvor gamle de er, og skal også møde op personligt.

Ved fælles forældremyndighed skal begge forældre give samtykke

Hvis dit barn under 18 år skal have et pas, skal den, der har forældremyndigheden over det barn, som søger om nyt pas, give samtykke, før passet udstedes. Begge forældre skal give samtykke, hvis begge forældre har del i forældremyndigheden. Du giver samtykke ved at underskrive ansøgningen.

Vær opmærksom på, at du sender pasansøgningen/samtykkeerklæringen til den kommune, hvis borgerservice du møder op i. Når du ansøger om pas til dit barn, skal barnet være til stede.

Der gælder de samme regler for pas til børn som for pas til voksne, hvad angår fx kvaliteten af det medbragte foto. Dog skal børn under 12 år indtil videre ikke afgive fingeraftryk.

Unavngivne børn

Hvis dit barn ikke er navngivet, og I skal ud at rejse, skal du være opmærksom på, at enkelte lande som fx England og USA ikke kan garantere, at dit barn kan rejse ind i landet uden problemer.

Er du i tvivl, kan du henvende dig til dit rejsemåls ambassade eller konsulat i Danmark.

Danske børn født i udlandet skal have dansk pas

Hvis du er dansker og er blevet forælder, mens du opholder dig i udlandet, skal dit barn have et dansk pas på lige fod med alle andre, for at rejse – uanset hvor der rejses til. Søg om dansk pas på den danske repræsentation/ambassade i landet på samme måde som der søges om pas i Danmark hos borgerservice.

Hvis dit barn rejser uden dig

Hvis dit barn under 18 år skal ud at rejse, og du som forælder eller værge ikke skal med, kan dit barn risikere at blive nægtet indrejse i nogle lande.

Der findes endnu ikke en liste over, hvilke lande det drejer sig om. Derfor er det en god idé på forhånd at kontakte ambassaden eller konsulatet for det land, dit barn skal rejse til. De vil kunne oplyse om reglerne for børn og unge under 18 år, der rejser ind i landet uden deres forældre eller værge.

Skrevet af Rigspolitiet

Der er specielle krav til det fotografi, der skal bruges i dit pas:

• fotografiet skal være uden skader
  • det skal ligne dig og have størrelsen 35 x 45 mm, hvor hovedet måler mellem 30-36 mm i højden
  • billedet skal tages lige forfra og vise dit ansigt og det øverste af skuldrene
  • hovedbeklædning må kun bæres, hvis det er af religiøse grunde, og pandeparti, kindben og hage skal være synlige
  • ansigtet skal være jævnt belyst
  • begge øjne skal være helt synlige og blikket rettet mod kameraet
  • munden skal være lukket
  • briller må ikke være tonede og skal være uden reflekser
  • baggrunden skal være lys og uden skygger eller motiver.

Du kan få mere information om udstedelse af pas ved at henvende dig til kommunen og læse politiets regler for pasfoto.

Skrevet af Rigspolitiet

Der skal fingeraftryk i alle nye pas, undtagen i pas til børn under 12 år. Det koster 31 kr. (2024) at få optaget digitale fingeraftryk til dit pas.

Dit gamle pas er stadig gyldigt

Gamle pas uden fingeraftryk vil fortsat være gyldige i hele passets løbetid.

Team Pas og kørekort

Åbningstid