Skip til hoved indholdet

Borgerrådgiverfunktion i nyetableret fælleskommunalt samarbejde

Borgerrådgiverfunktion i nyetableret fælleskommunalt samarbejde Vil du være med til at videreføre og videreudvikle de allerede veletablerede borgerrådgiverfunktioner i Assens, Middelfart og Nordfyn Kommune? Kan du se dig selv ind et tværkommunalt samarbejde, hvor du bistår borgere ift. at rådgive og vejlede dem i kontakten med kommunerne, og hvor du har en vejledende funktion af administrationen med et læringsperspektiv for øje? Kan du ligesom os se synergien i et nyetableret tværkommunalt samarbejde, hvor du indgår i et mindre borgerrådgiverteam? Så har vi et spændende job til dig! https://cdn-recruiter.hr-manager.net/Export/Attachments/ViewAdvertisementImage.ashx?AdvertisementId=150884&cid=231

Vil du være med til at videreføre og videreudvikle de allerede veletablerede borgerrådgiverfunktioner i Assens, Middelfart og Nordfyn Kommune? Kan du se dig selv ind et tværkommunalt samarbejde, hvor du bistår borgere ift. at rådgive og vejlede dem i kontakten med kommunerne, og hvor du har en vejledende funktion af administrationen med et læringsperspektiv for øje? Kan du ligesom os se synergien i et nyetableret tværkommunalt samarbejde, hvor du indgår i et mindre borgerrådgiverteam? Så har vi et spændende job til dig!

Ansøgningsfrist Tiltrædelse Arbejdssted Arbejdstid 23.10.2024 01.01.2025 Assens, Middelfart og Nordfyns Kommune Fuldtid

Hos Assens, Middelfart og Nordfyns Kommune søger vi en faglig stærk jurist eller socialrådgiver til borgerrådgiverfunktion i nyetableret fælleskommunalt samarbejde.

Vi ønsker, at vores kommende borgerrådgiver starter den 1. januar 2025.

Styrket tværkommunal borgerrådgiverfunktion

Assens, Middelfart og Nordfyns Kommuner har allerede i dag en borgerrådgiverfunktion og oplever, at den giver værdi for både borgere og den kommunale organisation.

På tværs af kommunerne er det derfor fortsat ønsket, at borgerne har adgang til en let tilgængelig og uafhængig borgerrådgiver.

Vi oplever, at borgerrådgiveren kan spille en central og positiv rolle i borgernes møde med kommunen, når der opstår situationer, hvor borgere kan få brug for uafhængig rådgivning og vejledning, bistand til at forstå en afgørelse, hjælp til at navigere i det kommunale system eller bistand i en situation, hvor samarbejdet mellem borger og kommunen er gået i hårdknude.

Det er en unik funktion og et meningsgivende arbejde, hvor man som rådgiver får mulighed for at hjælpe den enkelte borger og samtidig får en central rolle i det løbende arbejde med at udvikle kommunernes sagsbehandling til gavn for borgerne.

Med virkning fra 1. januar har kommunalbestyrelserne i de tre kommuner vedtaget, at borgerrådgiverfunktionen fremadrettet varetages af to borgerrådgivere, der arbejder på tværs af de tre kommuner.

Det giver øget mulighed for sparring, færre dage, hvor borgerne ikke kan komme i kontakt med en borgerrådgiver og vi tror i det hele taget på, at det skaber synergi at koble de tre tætbeliggende kommuner sammen i en fælles borgerrådgiverfunktion.

I alle kommunerne er borgerrådgiverfunktionen oprettet efter styrelseslovens § 65 e og vi søger lige nu efter én af de to borgerrådgivere, der skal bemande den fælleskommunale funktion fremadrettet.

Den fælles borgerrådgiverfunktion etableres med base i Assens, men forankres fysisk i både Nordfyns og Middelfart Kommune, så borgerne i videst muligt omfang oplever, at borgerrådgiverfunktionen er tilgængelig i deres kommune.

Det betyder i praksis, at du vil opleve at have fysisk fremmøde forskellige steder i løbet af en 14-dages periode og at du i løbet af en dag vil kunne opleve at skulle tage imod opkald og afholde telefonmøder med borgere fra alle tre kommuner på én dag.

Vi forventer, at vores kommende borgerrådgiver kan se værdien i et tværkommunalt samarbejde, herunder muligheden for at få en tæt kollega og vi forventer naturligvis, at vores kommende rådgiver bidrager konstruktivt, så vi får den nyetablerede tværkommunale borgerrådgiverfunktion godt fra land.

Om stillingen

Funktionen koordineres af den ene af de to borgerrådgivere, men I vil i dagligdagen opleve at varetage ensartede opgaver.

Vi tror på, at det bidrager positivt til funktionen, at vi har to borgerrådgivere – det giver bl.a. mulighed for løbende sparring, ligesom borgerrådgiverne efter behov kan samarbejde i større sager og fx i forbindelse med udvikling og afvikling undervisningstilbud i de tre kommuner.

Funktionen har selvstændige vedtægter/arbejdsgrundlag i hver af de tre kommuner, men fælles for disse er bl.a.:

  • at det overordnede formål med funktionen er, at medvirke og styrke dialogen mellem borgerne og kommunen
  • at borgerrådgiverne i alle tre kommuner fungerer uafhængigt af kommunernes politiske udvalg og administration
  • at borgerrådgiverne bidrager med konstruktiv sparring og vejledning til den kommunale organisation i hver af de tre kommuner

Hvem er du

Der stilles store krav til en borgerrådgiver. Det er derfor vigtigt, at vores kommende borgerrådgiver står på en stærk faglighed og besidder bred juridisk viden om retsgrundlaget for de kommunale afgørelser – dette for at kunne vejlede borgerne og være skarp på borgernes retssikkerhed.

Vi har også en forhåbning om, at vores kommende borgerrådgiver allerede har erfaring med funktionen.

Derfor forventer vi, at du har:

  • praksiserfaring, herunder erfaringer med og indsigt i den kommunale sagsbehandling og typiske problemstillinger (praksiserfaringen er fordelagtigt fra en kommune – eksempelvis inden for beskæftigelses- og/eller socialområdet eller Ankestyrelsen – og vi ser gerne, at du har fungeret som borgerrådgiver i en kommune)
  • væsentligt kendskab til relevant lovgivning og en relevant faglig baggrund, eksempelvis en juridisk kandidatuddannelse eller baggrund som socialrådgiver med særlig oparbejdet juridisk viden
  • kursus/uddannelse eller god oparbejdet erfaring ift. samtaleteknik, konflikthåndtering etc.
  • stærke kommunikative evner – mundtligt såvel som skriftligt – da det er centralt, at borgerrådgiveren både kan ”oversætte” fx en afgørelse for en borger, samt sammenfatte komplekse problemstillinger skriftligt
  • evnen til at omsætte erfaringer og konstateringer til konkrete anbefalinger
  • en konstruktiv tilgang til samarbejdet med administrationen med udgangspunkt i et læringsperspektiv

Med de juridiske og faglige kompetencer som grundsten er det samtidig vigtigt, at vores kommende borgerrådgiver besidder særlige personlige og relationelle kompetencer.

Derfor forventer vi også, at du har:

  • evnen og viljen til at sætte dig ind i en til tider kompliceret sag, herunder at se sagen fra både borgerens og organisationens perspektiv
  • evnen til at være aktivt lyttende og tillidsskabende, så borgeren oplever at føle sig set, hørt og tryg i relationen (det er dog samtidig vigtigt, at du også kan bistå borgeren i at forstå andre sider af egen sag)
  • evnen til at tale med og møde alle typer af borgere fordomsfrit og med en naturlig og nysgerrig åbenhed

Løn og ansættelsesvilkår

Løn og ansættelsesvilkår sker i henhold til gældende overenskomst og ud fra reglerne om lokal løndannelse.

Vi gør opmærksom på, at straffeattest indhentes ved ansættelse.

Ansættelsesproces

Der er nedsat et ansættelsesudvalg bestående af politiske repræsentanter fra hver kommune, herunder borgmestrene, de tre kommunaldirektører samt sekretariatschefer.

Ansøgningsfristen er den 23. oktober 2024, og vi forventer at holde samtaler den 5. november.

Indkaldelse til samtaler finder sted umiddelbart efter ansøgningsfristen.

Efter afvikling af samtaler vil ansættelsesudvalget indstille en kandidat til godkendelse i de tre kommuners Kommunalbestyrelser ultimo november/primo december.

Vil du vide mere

Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du meget velkommen til at kontakte Kommunaldirektør i Assens Kommune Finn G. Johansen på tlf. 64 74 73 61.

Vi ser frem til at høre fra dig!

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Nyttige links