Morgendagens hjemmepleje
Byrådet har med afsæt i Vision 2030 samt i budgetaftaler for 2021-24 og 2022-25 prioriteret midler til udvikling og nytænkning af hjemmeplejeområdet. Ældreområdet er generelt udfordret af markant stigning i antallet af +80 årige de kommende år, vigende arbejdskraftsudbud, stigende faglig kompleksitet og stigende forventninger.
Der er derfor siden begyndelsen af 2021 arbejdet med at nytænke ældreplejen under overskriften ”Morgendagens Hjemmepleje”. Der er fra start taget afsæt i ønsket om etablering af faste/mindre teams for at styrke relation mellem borger og medarbejdere (kontinuitet), øget decentral tillid og ansvar (væk fra kørelister med minutter), tæt samspil mellem drift og myndighed med placering af visitationen tæt på borgere og hjemmeplejens medarbejdere, tværfagligt samarbejde og øget fokus på rehabilitering, reduceret bureaukrati samt øget samspil med lokalsamfund og frivillige.
Der er tværfaglige teams i hver hjemmeplejegruppe, som består af både Social- og Sundhedshjælpere og –assistenter, sygeplejersker, rehabiliteringsterapeuter, hjælpemiddelterapeuter, visitatorer og ufaglærte. De møder ind samme sted og spiller ind med hver deres faglighed og viden.
Målsætningerne i Morgendagens Hjemmepleje er, at borgere skal opleve:
- At vi tager udgangspunkt i borgers egne ønsker, drømme og aktuelle behov.
- Nærhed og tryghed fordi borger og medarbejdere har en god relation (der kommer få medarbejdere i borgers hjem).
- At beslutninger træffes tæt på borgeren, og der er mindst muligt bureaukrati.
- Høj tilfredshed og mere livskvalitet, fordi vi tværfagligt støtter borger i at mestre eget liv.
Medarbejderne skal opleve:
- Nye roller og tværfaglige samarbejdsrelationer
- Samarbejdet flyttes fra skærm/telefon til direkte samspil/dialog
- Færre bureaukratiske arbejdsgange
- Øget ansvar og mere indflydelse i opgaveløsningen og bedre mulighed for at bruge den faglige kompetence tættest muligt borgerne
- Øget trivsel og nedsat sygefravær.