Værdigrundlag for god sagsbehandling
”Vi vil skabe gode rammer for borgernes mulighed for at have en sund levevis og en høj livskvalitet” (Vision 2018)
I Assens Kommune arbejdes der løbende med at øge kvaliteten i sagsbehandlingen og skabe bedre relationer mellem borger og sagsbehandler, så borgerne oplever ”gode sagsbehandlingsforløb” – uanset udfaldet af sagsbehandlingen.
Byrådet vedtog i 2015 et Værdigrundlag for god sagsbehandling, som blev udarbejdet på baggrund af et udviklingsarbejde med deltagelse af borgere, Handicapråd samt medarbejdere og ledere fra forskellige myndighedsområder. Det indeholder følgende fem værdier:
Krav og forventninger til sagsbehandlerfunktionen inden for velfærd og borgerservice
1. Vi møder borgeren som et helt menneske
Det betyder, at vi
- ser og lytter
- anerkender og har forståelse for borgerens livssituation
- samarbejder med borgeren om mulige løsninger
- Arbejder motiverende og har fokus på borgerens ressourcer
2. Vi vil en kommunikation, der skaber tillid og tryghed
Det betyder, at vi
- skriver og taler i et tydeligt, let forståeligt, ligeværdigt og venligt sprog
- medinddrager og informerer borgeren løbende i sagsbehandlingen
3. Vi afstemmer forventninger mellem borger og sagsbehandler
Det betyder, at
- vi skaber tydelighed i sagsbehandlingsforløb
- borgerens og kommunens forventninger gøres klare og forståelige fra opstart af hvert sagsbehandlingsforløb
- medinddragelse skal give borgeren en aktiv rolle i eget sagsforløb
4. Vi tænker og handler i helheder
Det betyder, at vi
- arbejder sammenhængende og tværfagligt
- sikrer en koordinerende indsats
- oplyser borgeren om muligheder
5. Vi vil ordentlighed
Det betyder, at vi
- møder borgeren med respekt og tillid
- er åbne og ærlige i samarbejdet medborgeren