Skip til hoved indholdet

Tilsynspolitik for personlig pleje, praktisk hjælp og madservice til borgere i eget hjem

Kommunalbestyrelsen skal efter Serviceloven § 151c udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for tilbud efter Serviceloven § 83, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter Serviceloven § 91.

Tilsynspolitikken omhandler dermed personlig pleje, praktisk hjælp og madservice, der leveres til borgere i eget hjem - uanset om ydelsen leveres af Assens Kommune eller en privat leverandør. 

  • Personlig hjælp og pleje (personlig pleje)
  • Hjælp og støtte til nødvendige praktiske opgaver (praktisk hjælp)
  • Madservice 

Tilsynspolitikken indeholder kommunens procedurer for udførelse af og opfølgning på tilsyn. 

Udførelse af tilsyn

Uanmeldt tilsyn 

Mindst en gang årligt gennemføres tilsyn med personlig pleje og praktisk hjælp og madservice.

Formålet med tilsynet er bl.a. at sikre, at de leverede ydelser er i overensstemmelse med de ydelser, som borgeren er visiteret til og dermed har krav på, og at sikre at hjælpen svarer til borgerens aktuelle behov.

Derudover sættes der ved tilsynene fokus på forskellige temaer, som udvælges med udgangspunkt i Assens Kommunes vision, værdighedspolitik, sundhedspolitik mv.

De uanmeldte tilsyn udføres som stikprøver, hvor den tilsynsførende kontakter et antal tilfældigt udvalgte borgere. Borgerne bliver spurgt, om de ønsker at deltage og får besked, hvis de får tilsynsbesøg. Borgerne kan vælge at have en bisidder med.

Fra 2020 udføres de uanmeldte tilsyn af en ekstern leverandør, som afrapporterer til Myndighed Sundhed/Ældre 

Personrettet opfølgning

Myndighed Sundhed/Ældre foretager løbende opfølgning på den enkelte modtagers behov for hjælp. Opfølgningen foretages i et tæt samarbejde med hjemmeplejeleverandøren.

Hjemmeplejeleverandørerne skal sikre, at der sker løbende justeringer af hjælpen i såvel opadgående som nedadgående retning, hvis borgerens behov ændrer sig.

Øvrig opfølgning

Derudover følges løbende op på magtanvendelse, utilsigtede hændelser og eventuelle klager og bekymringshenvendelser.

Opfølgning på tilsyn

Efter tilsynet modtager ledelsen en skriftlig dokumentation med tilsynsresultaterne. Ledelsen har mulighed for at kommentere på tilsynsresultaterne. 

Derefter fremsendes tilsynsrapporten til Myndighed Sundhed/Ældre. Såfremt der konstateres fejl og mangler, vil direktøren for Social og Sundhed blive orienteret, og der vil blive iværksat den nødvendige opfølgning herpå.

I tilfælde af, at tilsynet konstaterer alvorlige fejl og mangler vil der kunne iværksættes supplerende uanmeldt tilsyn.

Når alle tilsyn er gennemført, samles de overordnede resultater i en rapport, som forelægges Social- og Ældreudvalget til orientering. 

Se Tilsynspolitikken som PDF: Tilsynspolitik for personlig pleje og praktisk hjælp - nov. 2023.pdf

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Telefontider

Mandag10 - 15
Tirsdag10 - 15
Onsdag (Borgerservice holder lukket.)10 - 15
Torsdag10 - 17
Fredag10 - 13
De enkelte afdelinger kan have andre telefontider. Borgerservice på Assens Rådhus holder lukket om onsdagen, men den mobile Borgerservice kan træffes i centerbyerne.

Lukkedage

Rådhus og Jobcenter holder lukket 1. maj, dagen efter Kr. Himmelfartsdag, Grundlovsdag og mellem jul og nytår.

Nyttige links